Heb je een ongeluk of aanrijding met een ander voertuig gehad? Dit zijn dingen die je gelukkig niet vaak meemaakt, dus we begrijpen dat je niet precies weet hoe je moet handelen in zo'n situatie.
Op deze pagina vind je wat je moet doen bij schade aan je auto.
Volg bij schade door een ongeluk of aanrijding de volgende stappen:
Bij een ongeval is de veiligheid van jezelf en van anderen je eerste zorg. Bel onmiddellijk 112 als er gewonden zijn. Verplaats vervolgens, als het mogelijk is, je auto naar de dichtstbijzijnde veilige plek. Kan dit niet, zet dan een gevarendriehoek neer en doe je alarmlichten aan.
Ben je in het buitenland? Let dan op, want in sommige landen mogen voertuigen niet worden verplaatst voor de politie er is.
Na een ongeluk of aanrijding vul je samen met de tegenpartij het Europees schadeformulier in. Met dit formulier, ook wel bekend als het 'Aanrijdingsformulier', meld je na de aanrijding of het ongeluk de schade bij de verzekeraar. In heel Europa is dit formulier gestandaardiseerd. De verzekeraar gebruikt de informatie van het formulier om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor het ongeval en wat de omvang van de schade is. Belangrijk dus dat je de voor- en achterkant van het autoschadeformulier nauwkeurig invult.
Alle betrokken partijen moeten een schadeformulier indienen bij hun verzekeraar. Als je een schadeformulier van de verzekeraar hebt, heeft deze een doordruklaag. De ingevulde informatie komt hierdoor direct op het tweede formulier. Druk je het schadeformulier zelf af, dan raden we je aan een foto te maken van het ingevulde formulier.
Geen schadeformulier?
Heb je geen Europees schadeformulier (meer) in je auto liggen? Je kunt het formulier op onze website downloaden en daarna zelf printen. De gegevens die je van ons nodig hebt, hebben we alvast voor je ingevuld.
Heb je op het moment van het ongeval of de aanrijding geen schadeformulier bij de hand? Je kunt de schade tegenwoordig ook online melden (m.u.v. een aanrijding in het buitenland of kettingbotsing).
Is de verkeerssituatie (weer) veilig? Maak dan vanuit meerdere hoeken foto's van de schade aan beide voertuigen (inclusief kenteken). Leg daarnaast de algemene verkeerssituatie vast zodat de verzekeraar hier een duidelijk beeld van krijgt. Maak foto's van bijvoorbeeld verkeerslichten en -tekens, hectometerpalen en straatnamen.
Belangrijk is dat je de schade binnen 24 uur bij ons meldt. Bij calamiteiten kun je ons 24/7 bereiken via +31 88 99 60 101.
Het schadeformulier (inclusief foto's) moet binnen 48 uur worden verstuurd. Het formulier kan met de post worden verstuurd naar Rebel Lease, Lijnbaan 12, 2352 CK, Leiderdorp of via de e-mail worden verstuurd naar wagenpark@rebellease.nl.
Meld je de schade niet binnen 48 uur, dan kan dit voor de verzekeringsmaatschappij een reden zijn om te besluiten niet over te gaan tot uitbetaling. Het gevolg daarvan is dan weer dat de kosten die hieruit voortkomen volledig voor rekening van de leasecontractant/bestuurder zijn.
Uiteindelijk beoordelen wij de schade en bepalen we of het mogelijk is om de schade te herstellen. Afhankelijk van de omvang van de schade en van je verzekering, bieden we een passende oplossing voor het herstel van de schade aan je auto. In sommige gevallen is het nodig om de auto naar een door ons goedgekeurde hersteller te brengen voor reparatie.
Bij schade kan er sprake zijn van een eigen risico dat aan jou wordt doorberekend. De details over het eigen risico staan vermeld in je leasecontract. Controleer daarom je leasecontract om meer te weten te komen over jouw verantwoordelijkheden als het gaat om de kosten. Afhankelijk van de toedracht van het ongeval heb je eventueel recht hebben op een schadevergoeding.