Elektrisch Leasen Rebel Lease (2)

Toekomstige wegenbelasting voor elektrische auto's!

Elektrische auto’s zijn momenteel nog vrijgesteld van houderschapsbelasting. Dit is een verzachtende factor voor de vaak torenhoge aanschafprijs.

Wegenbelasting elektrische auto's: wat gaat de toekomst brengen?

Rijd jij in een elektrische auto? Dat is mooi meegenomen, want dan bespaar je jaarlijks flink op je totale autokosten. Maar… Prepare for the future; samen met Rebel Lease! In dit artikel zullen wij je alles vertellen over de toekomstige wegenbelasting voor elektrische auto's.

Heb je meteen al wat vragen over houderschapsbelasting voor elektrische auto's? Onze lease adviseurs gaan graag met je in gesprek, bel ons rechtstreeks via 088 9960101.

De huidige wegenbelasting zal veranderen van betalen voor autobezit naar betalen voor autogebruik. Deze wijziging gaat in vanaf 2026 en houdt in dat we met z’n alle gaan betalen per kilometer. Het is een systeem van betalen naar gebruik. Dit toekomstige wegenbelasting systeem wordt ook wel 'rekeningrijden' genoemd. Gebruik je jouw elektrische auto in de toekomst weinig? Dan ben je qua wegenbelasting relatief goedkoop uit. Gebruik je jouw elektrische auto in de toekomst vaak? Dan zal de wegenbelasting voor jouw elektrische auto hoger uitvallen.

Wegenbelasting elektrische auto's: niet alleen de vervuiler gaat betalen!

Het invoeren van het nieuwe wegenbelasting systeem in de toekomst betekent niet automatisch dat enkel de vervuiler gaat betalen. Zowel elektrische rijders als benzinerijders zullen in de toekomst meebetalen aan het weggebruik. Maar heeft een elektrische auto dan helemaal geen belastingvoordeel dan? Dat gelukkig niet. De stimulans om in een elektrische auto te rijden moet immers wel van kracht blijven. Een kilometer afgelegd in een dieselauto zal in de toekomst daarom duurder uitvallen dan een kilometer rijden in een elektrische auto.

 

Hoe werkt het rekeningrijden in de toekomst voor elektrische auto’s?

De actieradius van een elektrische auto bestaat in feite uit twee factoren: de capaciteit van het accupakket (bij een ‘gewone’ auto is dit de brandstoftank) en het verbruik van de auto. Grote en zware elektrische auto’s verbruiken uiteraard meer elektriciteit dan een kleinere elektrische auto. Bij benzine- en dieselauto’s wordt het verbruik aangeduid door middel van het aantal verbruikte liters per honderd kilometer. Bij elektrische auto’s spreken we over het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer.

Wanneer je intensief gebruik maakt van de auto, dan heeft dit uiteraard effect op het verbruik van de auto. De verwarming en de airco verbruiken veel energie en dat heeft ook weer invloed op het verbruik.

 

De capaciteit van de accu

Dan resteert er ons nog wel een vraag: hoe gaat met de jaarlijks gereden kilometers eigenlijk meten? Ook dát zochten we voor je uit! De gemakkelijkste optie is om dit te registreren via de kilometerstand die jaarlijks bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) vastgesteld wordt. In praktijk blijkt dit echter lastig. De meeste nieuwe auto’s ondergaan deze keuring doorgaans niet elk jaar. Wellicht wordt er in de toekomst dus een jaarlijks registratiemoment ingepland voor zowel elektrische- als benzineauto’s.

Andere opties om de gereden kilometers in de toekomst bij te houden is met een soort kastje in de auto of camera’s langs de weg. Maar dat roept vragen op over privacywetgeving. Al met al zijn er dus nog heel wat zaken waar we vragen over hebben. 

Waarom verandert het systeem van wegenbelasting (elektrische auto's) in de toekomst?

In de nabije toekomst is wegenbelasting dus niet meer hetzelfde voor jou en je elektrische auto. De gedachte hierachter is dat niet iedereen meer voor elk klein dingetje de auto gaat pakken. De Nederlandse overheid noemt dit: “Bewuster autogebruik”. De drie hoofddoelen hierachter zijn:

- minder files
- minder verkeersongevallen
- én – niet onbelangrijk – verbetering van de luchtkwaliteit!

Vanaf 2025 zal deze regeling dus óók gaan gelden voor elektrische voertuigen. In 2025 zul je echter nog wel een korting van 25% krijgen. Na die tijd zal de Nederlandse Overheid elk jaar kijken of het nodig is deze plannen te wijzigen.

Wegenbelasting elektrische auto’s in de toekomst, ga voor leasen!

Betalen naar gebruik wordt naar alle waarschijnlijkheid gunstig voor elektrische leaserijders. De meeste leasemaatschappijen zullen er namelijk voor kiezen om één tarief aan te houden in de toekomst. Momenteel is er echter nog te weinig bekend over de gevolgen van rekeningrijden voor leaserijders om daar echt een oordeel over te kunnen vormen.

Wil jij een op maat gemaakt advies voor wat bij jou de beste keuze is? Neem dan vandaag nog contact met ons op of stel zelf je nieuwe elektrische lease auto samen