Tolwegen, hoger benzineaccijns, kilometerheffing, carpoolen. De strijd tegen file is al jaren een probleem, er wordt al lange tijd gekeken naar welke oplossingen er zijn. En vanaf 2030 komt rekeningrijden daarbij. Dit houdt in dat de automobilist vanaf dan moet betalen naar gebruik. Dan wordt de motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem waarbij de automobilist betaalt per kilometer. Maar waarom is rekeningrijden de toekomst? Rekeningrijden moet de kosten van autogebruik eerlijker verdelen: als je meer rijdt, moet je ook meer betalen. Zo worden mensen gestimuleerd minder vaak gebruik te maken van een auto. Immers: de kosten van een ritje zijn direct merkbaar. Door het invoeren van rekeningrijden zal naar verwachting dus ook de CO2-uitstoot van het wegverkeer afnemen.
Als in de toekomst rekeningrijden wordt ingevoerd, betekent het dat automobilisten niet voor het bezit, maar voor het gebruik van hun auto gaan betalen. Maar zal dit plan dit keer wel de eindstreep halen: is rekeningrijden echt de toekomst? Dit wordt duidelijker als je weet hoe rekeningrijden werkt. Rekeningrijden wordt gezien als het middel tegen files. Door een autorit duurder te maken, is de voorspelling dat meer mensen hun auto laten staan. Hoe kabinet Rutte IV de technische aspecten rondom rekeningrijden, zoals hoe het aantal gereden kilometers gemeten gaat worden, in kaart wil brengen is nog onduidelijk. Dit gaat ook op voor de privacy-aspecten. Moet er in de toekomst in elke auto en kastje komen? Of gaan we werken met chips? Rebel Lease houdt jou graag op de hoogte van de ontwikkelingen rondom rekeningrijden, check daarom zo nu en dan eens onze kennispagina.
Is rekeningrijden de toekomst? Het kabinet gaat de komende jaren het rekeningrijden plan uitwerken. Er is nog veel onbekend over het plan. Een van de voornaamste vragen luidt: wat kost rekeningrijden? Waarschijnlijk komt er een vlaktaks die niet gebonden is aan locatie of tijd. Een kilometer rijden ’s nachts in Zwolle gaat evenveel kosten als een kilometer rijden op de A7 op de Afsluitdijk ’s avonds in de spits. Er komen waarschijnlijk wel verschillen in tarieven, maar die zullen vooruitkomen vanuit de CO2 uitstoot. Rijden in een elektrische auto wordt dan dus goedkoper dan rijden met een benzineauto.
Rekeningrijden is gunstig voor een leaserijder. De leaseprijs zal immers dalen omdat de BMP en wegenbelasting verdwijnen. En bovendien zullen hierbij de variabele kosten stijgen. Rekeningrijden is dus de toekomst, en dat heeft tot gevolg dat de vraag naar zuinige auto’s toe zal nemen, want het tarief zal bepaald worden aan de hand van de uitstoot en verbruik.
Wil je graag op maat gemaakt advies om erachter te komen wat voor jou de beste keuze is? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met persoonlijk advies!