Donderdag 31 oktober is de grote dag!
De Europese Unie heeft besloten om extra importheffingen op elektrische auto’s uit China in te voeren, met tarieven die kunnen oplopen tot maar liefst 35,3%! Dit besluit is als een donderslag bij heldere hemel, maar wat betekent dit nu echt voor jou als autobezitter of potentiële koper?
Wat zijn de heffingen en waarom nu?
Vanaf donderdag is het officieel: de EU legt extra heffingen op om de Europese automarkt te beschermen. Na uitvoerige onderhandelingen met China is de conclusie getrokken dat de subsidies die China geeft aan zijn autofabrikanten zorgen voor oneerlijke concurrentie. Niet alle merken worden even hard getroffen. SAIC Motor (bekend van MG en Maxus) mag 35,3% extra afdragen, BYD krijgt 17%, terwijl Tesla en Geely (Volvo, Zeekr en Polestar) respectievelijk 7,8% en 18,8% bovenop de basisheffing van 10% moeten betalen. Deze nieuwe maatregelen zijn voor een periode van vijf jaar van kracht.
De reacties stromen binnen
De nieuwsberichten maken duidelijk dat deze maatregel veel stof doet opwaaien. Duitse autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz zijn not amused. Volkswagen noemt de heffingen een “verkeerde aanpak” en vreest dat het hun verkoop in China zal schaden. Dit komt op een ongelegen moment, gezien de huidige uitdagingen waarmee ze te maken hebben in die grote afzetmarkt.
Ook Nederlandse minister van Buitenlandse Handel, Reinette Klever, legt de vinger op de zere plek: "Wij willen niet dat hier auto's worden gedumpt die met Chinees overheidsgeld worden gesubsidieerd," zegt ze met nadruk. Het draait allemaal om een gelijk speelveld, waar iedereen met gelijke kansen kan concurreren.
Handelsconflicten liggen op de loer
Maar wacht even, want er is meer aan de hand! China heeft al gedreigd met vergeldende maatregelen, zoals extra heffingen op Europese producten zoals varkensvlees en zuivel. Het lijkt wel een spelletje schaken, maar dan met veel hogere inzetten. De Duitse autobezitters en producenten zijn bezorgd dat deze heffingen de deuren openen naar een groter handelsconflict, wat iedereen zou kunnen raken – van de fabriek tot de showroom.
Wat nu?
Hoewel de EU hard optreedt, blijven ze ook openstaan voor onderhandelingen. Er zijn al verschillende rondes geweest en het lijkt erop dat er mogelijk een negende ronde aankomt. De hoop is dat er een compromis kan worden gevonden dat zowel de Europese als Chinese belangen respecteert.
Conclusie
De invoering van deze extra heffingen gaat ongetwijfeld een impact hebben op de prijzen van elektrische auto’s uit China. Voor jou als consument en leaserijder betekent dit hogere prijzen en mogelijk minder keuze in de showroom. Maar aan de andere kant kan dit ook een kans zijn voor Europese fabrikanten om met innovatieve en concurrerende voertuigen op de markt te komen.
Dus, blijf op de hoogte en houd je ogen open voor de nieuwste ontwikkelingen! De toekomst van elektrische mobiliteit in Europa is in volle gang, en wij bij Rebel Lease zorgen ervoor dat jij er als eerste van op de hoogte bent.